Wednesday, July 14, 2010

Kerana Ketiadaan Iman

Petikan drp Kolum Akhir Zaman dlm Majalah Solusi oleh: Ust Umar M Nor.

Saya berani menegaskan bahawa tidak beriman sama sekali orang yang berusaha mencari-cari aib saudaranya, lalu menyebarluaskan aib tersebut dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baiknya. Namun sedihnya, sikap ini sering dilakukan oleh tokoh-tokoh tertentu yang seharusnya takut kepada hisab Allah pada hari kebangkitan. 


Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada seorang tokoh tabiin yang bernama Safwan bin Muhriz al-Mazini katanya, “Apabila saya sedang berjalan sambil bergandingan tangan dengan Abdullah bin Umar, tiba-tiba seorang laki-laki menghalang. Ia lalu berkata kepada Ibn Umar, “Bagaimana engkau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda tentang najwa (bisikan antara Allah dengan hambanya ketika hisab)? 

Ibn Umar menjawab: “Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: ‘Sesungguhnya Allah s.w.t. mendekatkan seorang Mukmin lalu menutupinya. Allah berfirman (mafhumnya): ‘Ingatkah kamu dengan dosa ini?’ Ia menjawab: ‘Ya, wahai Tuhanku.’ Allah terus menyebutkan semua dosa-dosanya sehingga orang itu menyangka di dalam hati bahawa ia pasti celaka. Setelah itu, Allah berfirman (yang bermaksud): ‘Aku telah menutupi dosa-dosamu ini di dunia, dan pada hari ini aku mengampunkannya.’ Lalu diberikan kepadanya buku kebaikannya. Adapun orang kafir dan munafik, maka para saksi berkata dengan suara keras: ‘Inilah orang yang mendustakan Tuhannya. Sesungguhnya laknat Allah akan ditimpakan kepada orang yang aniaya.”’ 

Hisab Mukmin 
Kita masih dalam perbincangan tentang peristiwa besar yang akan kita lalui pada hari kebangkitan nanti. Hadis sahih ini memberikan gambaran jelas bahawa proses pelaksanaan hisab berbeza-beza sesuai dengan perbezaan amal perbuatan manusia. Sebab tidak mungkin seseorang yang beriman dan selalu menjaga hak-hak Allah akan diperlakukan sama dengan orang kafir yang tidak pernah mengendahkan perintah dan larangan agama. 

Seorang Mukmin yang meyakini pengawasan Allah setiap saat akan terdorong untuk selalu menjaga diri daripada dosa. Dan jika terjatuh juga dalam dosa kerana sifat kemanusiaannya, maka dia akan mengikutinya dengan istighfar, penyesalan dan azam untuk tidak mengulanginya lagi. Orang seperti ini akan melalui hisab dengan mudah sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa (hisab) dengan pemeriksaan yang mudah.” (Surah al-Inshiqaq 84: 7-8) 

Hadis Ibn Umar di atas menjelaskan bahawa hisab tersebut akan dilakukan secara peribadi, atau najwa. Al-Hafiz Ibn Hajar mentafsirkan lafaz najwa ini dengan katanya, “Iaitu (Allah) berbicara kepada seseorang tanpa didengar oleh orang lain.” Hal tersebut dijelaskan Rasulullah s.a.w. dengan menceritakan bagaimana Allah s.w.t. mendekatkan hamba berkenaan lalu menutupinya dengan hijab agar tidak ada yang mendengar perbincangan yang akan terjadi antara dirinya dengan Allah s.w.t. 

Para ulama menyimpulkan bahawa najwa ini dilakukan untuk seorang hamba yang tidak suka melakukan dosa dengan terang-terangan di hadapan manusia lain tanpa malu-malu. Sebaliknya, ia terjatuh ke perbuatan dosa tersebut dalam kesunyian, lalu ia merasa malu dan berusaha menutupi dosanya sekuat tenaga. Dan tuhan kita terlalu pengasih untuk menyingkap aib seorang pemalu yang berusaha menutupinya di dunia. Oleh sebab itu, Allah menghisabnya secara tertutup lalu mengampuni semua dosanya. 

Hadis najwa ini mengandungi anjuran agar kita selalu menutupi dosa, sama ada dosa yang kita lakukan sendiri ataupun dosa yang dilakukan orang lain. Dan anjuran ini sangat banyak kita temui di dalam hadis-hadis lain. Dalam hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan al-Tirmizi daripad Abu Hurairah, Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Barang siapa yang menutupi (aib dan dosa) seorang Muslim, Allah akan menutupinya (aib dan dosa) di dunia dan akhirat.” 

Dalam hadis riwayat Ibn Majah daripada Ibn Abbas, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Barang siapa yang menyingkap aib keburukan saudaranya yang Muslim, Allah akan menyingkap keburukannya sehingga ia akan terhina meskipun di rumahnya sendiri.” Dalam hadis riwayat al-Tirmizi daripada Muadz bin Jabal, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya, “Barang siapa yang mencemuh saudaranya dengan dosa yang pernah dilakukan, maka orang itu tidak akan mati sebelum melakukan dosa tersebut.” 

Berdasarkan hadis-hadis di atas, saya berani menegaskan bahawa tidak beriman sama sekali orang yang berusaha mencari-cari aib saudaranya, lalu menyebarluaskan aib tersebut dalam kalangan masyarakat untuk merosakkan nama baiknya. Namun sedihnya, sikap ini sering dilakukan oleh tokoh-tokoh tertentu yang seharusnya takut kepada hisab Allah pada hari kebangkitan. 

Hisab Kafir dan Munafik 
Sementara orang kafir dan munafik, iaitu orang yang tidak menyedari sama sekali pengawasan Allah s.w.t. kerana tidak beriman kepada Tuhan pencipta alam semesta, maka mereka melakukan kemaksiatan di depan semua manusia tanpa malu-malu. Sebagai balasannya, Allah akan menghisab mereka dengan disaksikan seluruh makhluk sebagai penghinaan dan seksaan mental sebelum mereka merasakan seksa neraka. 

Di hadapan seluruh makhluk, Allah akan mempersoalkan semua dosa yang pernah ia lakukan, daripada dosa yang besar hingga sekecil-kecilnya. Setiap kali ia memungkiri dosa tersebut, Allah mendatangkan saksi-saksi yang tidak dapat mereka dustakan. “Pada hari ini kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki-kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.” (Surah Yasin 36: 65). 

Imam Abu Daud dalam Kitab al-Ba‛th meriwayatkan daripada Muawiyah bin Qurrah sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, “Mereka akan datang pada hari kiamat dengan mulut tertutup. Anggota tubuhnya yang pertama berbicara adalah paha dan tangannya.” 

Pendek kata, setiap orang yang melalui hisab yang sangat teliti ini tidak akan selamat. Sebagaimana dalam hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Setiap orang yang dihisab pasti celaka.” Dalam riwayat lain pula diriwayatkan, “…pasti diseksa.” Imam al-Nawawi berkata, “Itu kerana kelalaian dan kekurangan menguasai sifat manusia. Barang siapa yang dihisab dengan sangat teliti, dia pasti celaka dan masuk neraka.” 

Termasuk dalam kelompok ini adalah sebahagian umat Islam yang meniru tindak-tanduk orang kafir lalu membuang rasa malu dari hatinya dan terjun ke arena maksiat tanpa takut. Dalam Sahihain daripada Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud, “Setiap umatku akan dimaafkan kecuali mujahirun.” Ibn Hajar berkata, “Mujahir adalah orang yang terang-terangan menampakkan maksiat atau orang yang menceritakan perbuatan maksiat yang pernah dilakukannya.” 

Menampakkan maksiat merupakan sebuah perbuatan keji yang mencerminkan ketiadaan iman, kerendahan moral dan sikap penghinaan terhadap norma susila kemasyarakatan. Sementara menceritakan perbuatan dosa yang pernah dilakukan, apalagi jika menceritakannya dengan penuh kebanggaan, sangat berlawanan dengan sikap manusia berbudi yang merasa malu mengingati kesalahan yang pernah dilakukannya. 

Namun sedihnya, kelompok mujahirun di dalam masyarakat kita semakin hari semakin membesar terlihat daripada gejala sosial yang berlaku dalam kalangan anak-anak muda kita. Rasa malu hampir hilang seiring dengan hilangnya kesedaran untuk tunduk kepada aturan pergaulan laki-laki dan perempuan yang telah digariskan syarak. Sentuhan kulit antara dua orang yang bukan mahram, khalwat dan perzinaan tidak lagi dianggap satu dosa melainkan sesuatu yang biasa dalam pergaulan. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun. 

Masuk Syurga Tanpa Hisab 
Selain daripada dua kelompok di atas, terdapat sebuah kelompok manusia yang begitu terhormat di sisi Allah sehingga mereka tidak perlu melalui proses hisab dan semua kengeriannya. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada ‘Imran bin Husain sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Akan masuk syurga 70,000 daripada umatku tanpa (melalui) hisab.” Para sahabat bertanya: “Siapakah mereka itu, wahai Rasulullah s.a.w.?” Baginda menjawab yang bermaksud: “Mereka adalah orang yang tidak melakukan perubatan dengan besi panas (kay), tidak membaca jampi-jampi (ruqyah), dan orang yang selalu bertawakal kepada Tuhan mereka.” 

Dalam riwayat lain diceritakan bahawa kelompok ini akan masuk ke syurga bersama-sama sambil bergandingan tangan untuk menunjukkan bahawa mereka adalah saudara seagama yang saling cinta mencintai. Sahl bin Sa’ad meriwayatkan sabda Rasulullah yang bermaksud, “Akan masuk syurga 70,000 orang daripada umatku sambil berpegangan tangan satu sama lain, mereka masuk ke syurga sambil bersama-sama.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Ya Allah, jadikanlah kami orang yang memiliki tawakal yang sempurna, cinta kepada semua Muslim, dan janganlah Engkau jadikan di dalam hati kami sifat dengki dan dendam kepada saudara seiman. Jadikanlah kami dan orang tua kami termasuk hamba-hamba-Mu yang masuk syurga tanpa hisab. Sesungguhnya Engkau selalu mendengar dan mengabulkan doa hamba-hamba-Nya. Amin ya rabbal ‘alamin. 

Tuesday, July 13, 2010

Save Palestine.


Note that this video contains footages/pictures that may be unacceptable by some.  It's a video of Israeli's Inhumanity.
Free Palestine!


'The Palestinian problem has been with us for far too long. We must, therefore, approach the problem with a greater sense of urgency and commitment. Let us hope that the series of conferences on the Palestinian problem would bring us closer to a workable solution. We are here not because we are allied to the Palestinian people because of race or religion, but because we believe in justice for all humanity, and the Palestinian people are as much a part of that world community as we are. We owe it to the Palestinian people to restore to them their rights and dignity - Tun Dr Mahathir bin Mohamad, Chairman of Perdana Global Peace Organisation.

This video was presented during the Perdana Global Peace Organisation International Conference on Gaza 2010: Breaking the Siege- In the Spirit of Rachel Corrie and Mavi Marmara on 11th July 2010 in Kuala Lumpur, Malaysia.



source: sis Zabrina facebook. 



Friday, July 2, 2010

Renungilah ke dalam Diri Sendiri Untuk Terus Memperbaiki Diri

Oleh : Ustaz Mukhlis 

Seseorang yang ingin menyempurnakan diri sendiri, setelah bertaubat dari segala dosa yang telah dilakukan, maka hendaklah dia sentiasa fokus melihat keaiban diri sendiri dan meninggalkan kesibukan melihat keaiban orang lain.

Manusia yang sentiasa mencari salah dan kelemahan orang lain sentiasa lalai daripada melihat keaiban diri sendiri. Ia bagai pepatah yang mengatakan:
“kuman di seberang laut pun kelihatan, tetapi gajah di hadapan mata sendiri pula tidak kelihatan”

Imam Hasan Al-Bashri r.a. pernah berkata:
“Berbahagialah orang yang sibuk melihat keaiban diri sendiri daripada sibuk melihat keaiban orang lain”.

Orang yang sentiasa fokus dalam melihat kelemahan diri, akan mudah melihat ruang kekurangan diri lalu berusaha untuk membaikinya kerana Allah s.w.t. dan dengan bantuanNya. Usaha melihat ke dalam diri sendiri ini juga dikenali sebagai muhasabah diri.

Muhasabah dari sudut bahasa bererti: memerhatikan dan memperhitungkan.

Muhasabah dari sudut syarak pula bererti: perasaan yang timbul dalam batin seseorang, yang mencela kejahatan nafsu dan perbuatan maksiat yang telah dilakukan, yang mana, dari perasaan tersebutlah, timbulnya rasa keinsafan.

Sheikh Abdul Qadir Isa r.a. berkata:
"Orang yang sentiasa muhasabah dirinya, sentiasa berusaha untuk menjauhi dirinya daripada jalan-jalan yang membawa kepada kemaksiatan, dan sentiasa menyibukkan dirinya dengan ketaatan."
[Haqo'iq 'ani At-Tasawwuf m/s 235]

Firman Allah s.w.t.:
Maksudnya:
"…dan adalah keadaannya itu melewati batas.”
(Surah Al-Kahfi: 28)

Imam Qotadah r.a. berkata berkenaan dengan ayat ini:

"Sesungguhnya, orang yang dimaksudkan di dalam ayat ini telah mensia-siakan dirinya dan merugikan dirinya. Dia menjaga harta-hartanya namun menggadaikan agamanya, akibat tidak muhasabah dirinya…"
[Tibb Al-Qulub bagi Ibn Qayyim: m/s 85]

Telah berkata Imam Al-Hasan berkenaan dengan ayat ini:
"Sesungguhnya, seseorang hamba itu, sentiasa dalam kebaikan, jika dalam dirinya ada seruan yang mencela dirinya, dan muhasabah diri merupakan sifat keutamaannya".

Firman Allah s.w.t. lagi:

Maksudnya:
“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang Telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat)”
(Surah Al-Hasyr: 18)

Maksud ayat tersebut ialah, Allah s.w.t. menyuruh kita memperhatikan setiap amalan yang dilakukan oleh kita, samada ianya suatu ketaatan ataupun suatu kemaksiatan bagi memastikan kebahagiaan di akhirat kelak.

Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
"Orang yang bijak ialah orang yang menghitung dirinya dan beramal untuk kehidupan setelah kematian…"
(Hadith riwayat At-Tirmizi dan Ibn Majah).

Maksud perkataan "daana nafsahu" dalam hadith tersebut bererti, menghitung dan muhasabah diri.

Imam Az-Zarruq r.a. berkata:
"Kelalaian daripada muhasabah diri itu membawa kepada kerosakan diri. Gagal dalam memperhatikan nafsu diri, membawa kepada sikap redha terhadap keburukan nafsu tersebut."
[Qawa'id At-tasawwuf m/s 75]

Sheikh Abdul Qadir Isa r.a. berkata:

"Sesungguhnya, muhasabah diri itu akan menyemai suatu rasa bertanggungjawab dalam diri seseorang, terhadap Allah s.w.t., makhluk-makhlukNya dan tanggungjawab terhadap dirinya sendiri untuk melaksanakan syariat Allah s.w.t.. Dengan muhasabah diri, seseorang dapat menghayati bahawa, dirinya tidak diciptakan secara sia-sia."

Jenis-jenis Muhasabah Diri

Muhasabah diri ada dua jenis iaitu, muhasabah sebelum beramal dan muhasabah setelah beramal.

Jenis Pertama: Muhasabah Diri Sebelum Melakukan Sesuatu

Maksudnya: Seseorang itu menghitung di permulaan amalannya, samada amalan tersebut perlu dilakukan ataupun perlu ditinggalkan. Jika amalan tersebut sesuatu yang diperlukan, maka lihatlah, adakah ia bersesuaian dengan syariat ataupun bertentangan. Sekiranya bertentangan dengan syariat, maka sewajarnya dia meninggalkan niatnya untuk melakukan perbuatan tersebut, selagimana tidak sampai tahap mudarat. Jika mudarat, maka boleh dilakukan sekadar ingin menolak kemudaratan.

Al-Hasan berkata:
"Allah s.w.t. merahmati seseorang yang berhenti sejenak sebelum melakukan sesuatu, lalu memperhatikan niatnya. Jika amalan itu ingin dilakukan, maka dia meneruskan amalannya. Adapun jika bukan kerana Allah s.w.t., maka dia meninggalkannya."

Seterusnya, jika dia pasti, niat perkara yang ingin dilakukannya itu kerana Allah s.w.t, dan perkara tersebut perlu dilakukannya, maka hendaklah dia pastikan, adakah dia mampu untuk melakukannya ataupun tidak. Jika dia tidak mampu lakukan kesorangan, maka tinggalkanlah dahulu perkara tersebut, ataupun meminta bantuan daripada orang lain.

Jika dia mampu melakukan perbuatan tersebut, maka dia perhatikan pula, adakah perbuatan itu lebih baik dilakukan atau lebih baik ditinggalkan daripada melakukannya.

Jika perbuatan itu lebih baik dilakukannya, daripada ditinggalkannnya, maka perhatikanlah, adakah faktor pendorong dia melakukan amalan tersebut, kerana mengharapkan keredhaan dan ganjaran daripada Allah s.w.t., ataupun kerana inginkan ganjaran duniawi dan ganjaran makhluk.

Jika faktor amalan tersebut kerana inginkan ganjaran makhluk, maka, baikilah niat, barulah meneruskan amalan tersebut. Jika faktor pendorong melakukan amalan tersebut kerana Allah s.w.t., maka teruskanlah melakukan perkara tersebut dengan meminta bantuan daripada Allah s.w.t, untuk kejayaan usaha tersebut, kerana seseorang hanya mampu melakukan sesuatu dengan izin Allah s.w.t..

Jenis Kedua: Muhasabah Setelah Melakukan Sesuatu:

Maksudnya, seseorang itu memperhitungkan amalan yang telah dilakukannya iaitu:

Pertama: Menilai semula, adakah amalan tersebut menepati seluruh hak-hak Allah s.w.t. dalam ketaatan.

Kedua: Memerhatikan semula, kemungkinan ada amalan yang sebenarnya, lebih patut ditinggalkan daripada ianya dilakukan, lalu berazam untuk tidak mengulangi kembali kesalahan tersebut.

Ketiga: Memerhatikan semula, niatnya dalam amalan tersebut. Jika kerana Allah s.w.t, maka hendaklah dia bersyukur kepada Allah s.w.t., kerana membantunya dalam ketaatan kepadaNya. Jika kerana makhluk atau kepentingan duniawi, maka hendaklah dia meminta ampun kepada Allah s.w.t. daripada dosa tersebut lalu berazam untuk tidak mengulanginya.

Kesimpulan
Muhasabah diri adalah antara akhlak yang mulia yang dapat membantu seseorang untuk terus menyempurnakan aspek kehambaan dirinya dalam mencapai keredhaan Allah s.w.t.. Lihatlah kepada diri sendiri, nescaya akan terzahir bahawasanya segala yang berlaku di sekelilingmu adalah untuk menyempurnakan kehambaanmu. Itulah interaksi Allah s.w.t. kepadamu melalui perbuatan-perbuatan dan ketentuanNya.

Semoga Allah s.w.t. berikan kepada kita kekuatan untuk merealisasikan makna muhasabah dalam diri kita agar kita dapat mencontohi Saidin Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dalam perkataan, perbuatan dan hal hubungan hati Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam dengan Allah s.w.t..

Wallahu a’lam…

Al-Faqir ila Rabbihi Al-Jalil

Raja Ahmad Mukhlis bin Raja Jamaludin Al-Razi Al-Azhari

‘AmalahuLlahu bi althofiHi al-Khafiyyah

Friday, June 25, 2010

Tentang Ikhlas..


Ikhlas merupakan perkara asas dan natijah iman yang tinggi. Ia merupakan satu kedudukan yang tinggi dalam din dan akhlak para insan Rabbani. Allah tidak menerima satu amal atau perbuatan tanpa disertai keikhlasan.

Firman Allah Subhanahuwata’ala yang bermaksud:
"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus"
(Al-Bayyinah:5)

“Ingatlah hanya kepunyaan Allah din (cara hidup) yang bersih daripada syirik”
(Az-Zumar:3)

“Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Rabnya maka hendaklah ia mengerjakan amal salih dan janganlah ia menyengutukan seorang pun dalam beribadah kepada Tuhannya”
(Al-Kahfi:110)

Setiap muslim dituntut supaya mengikhlaskan kerjanya kerana Allah Subhanahuwata’ala.

Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam, sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Abu Daud dan An-Nasa-i, menjelaskan (yang bermaksud):

“Sesungguhnya Allah Azzawajalla tidak akan menerima sesuatu amalan melainkan ikhlas kepadaNya, dan ditujukan hanya untukNya”

Dalam hadis riwayat Ahmad dijelaskan tentang kepentingan niat dan ikhlas serta implikasinya dalam realiti kehidupan (yang bermaksud):

“Barangsiapa menikahi wanita dengan mas kahwinnya, sedangkan ia tidak berniat memberinya, maka ia berzina. Dan sesiapa berhutang, sedangkan ia tidak berniat untuk membayarnya, maka ia adalah pencuri”

Al-Bukhari dan Muslim pula meriwayatkan:

“Hanyasanya amalan-amalan itu dengan niat, dan hanyasanya setiap urusan dengan apa yang diniatkannya”

Muslim yang ikhlas dalam kerjanya akan terhindar daripada sombong, riyak dan mengharapkan penghargaan makhluk. Ali bin Abi Talib ra pernah berkata (yang bermaksud):

“Orang riyak itu memiliki empat tanda:
1. Malas ketika bersendirian
2. Bersemangat ketika berada di tengah manusia ramai
3. Bertambah amalannya jika dipuji, dan
4. Berkurangan amalan jika tidak mendapat pujian”

Pengertian Ikhlas
Ikhlas adalah salah satu daripada amalan hati. Maksud ikhlas ialah melakukan sesuatu semata-mata mencari keredhaan Allah, tanpa dicampuri dengan tujuan lain seperti keinginan hawa nafsu, keuntungan, pangkat, harta, kemasyhuran, kedudukan, meminta pujian atau lari dari kejian, mengikut hawa nafsu tersembunyi atau lain-lain yang bukan kerana Pencipta. Orang yang iklas melakukan kerja-kerja semata-mata untuk taqarrub (mendekatkan diri kepada Allah Subhanahuwata’ala).

Mengikut Profesor Dr Yusof Al-Qardhawi ikhlas ialah:
“Menghendaki keredhaan Allah dengan suatu amal, membersihkan dari segala noda individu dan duniawi. Tidak ada maksud yang lain untuk melakukan suatu amal kecuali kerana Allah dan demi hari akhirat. Tidak ada noda yang mencampuri suatu amal seperti kecenderungan kepada dunia, untuk kepentingan diri sendiri sama ada secara jelas mahu pun tersembunyi, menghendaki harta rampasan, syahwat, kedudukan, harta benda, supaya dihormati atau disanjungi oleh orang ramai, takut dicela, mengambil kesempatan di hadapan orang-orang tertentu, menyimpan rasa dengki yang tersembunyi, melayani rasa dengki tidak kelihatan, kesombongan yang terselubung, atau kerana alasan-alasan lain tidak terpuji, intipatinya ialah menghendaki selain Allah dengan suatu amal, siapa pun dan apa pun.”

Landasan amal ikhlas ialah memurnikan niat kerana Allah semata. Maksud niat di sini adalah pendorong kehendak manusia untuk mewujudkan suatu tujuan yang dituntutnya. Maksud pendorong adalah penggerak kehendak (force drive) manusia yang mengarah kepada amal. Sedangkan tujuan pendorongnya amat banyak dan bermacam ragam. Ada yang bersifat kebendaan, kerohanian, bersifat individu atau sosial.

Muslim yang ikhlas adalah jika pendorong di dalam hatinya mengalahkan pendorong hawa nafsu dan kepentingan akhirat mengalahkan kepentingan dunia. Ia mementingkan apa yang ada di sisi Allah daripada apa yang ada di sisi manusia. Ia menjadikan niat, perkataan dan amalnya untuk Allah Subhanahuwata’ala (seperti solah, ibadah, hidup dan matinya adalah untuk Allah Subhanahuwata’ala, Rab sekelian alam). Inilah ikhlas.

Kepentingan Ikhlas
Abu Hamid Al-Ghazali dalam Mukaddimah An-Niyyah Wal-Ikhlas Qash-Shidq berkata:
“Dengan hujah iman yang nyata dan cahaya al-Quran, orang-orang yang mempunyai hati mengetahui bahawa kebahagiaan tidak akan tercapai kecuali dengan ilmu dan ibadah. Semua orang pasti binasa kecuali orang-orang berilmu. Orang-orang berilmu pasti akan binasa kecuali orang aktif beramal. Semua yang aktif beramal akan binasa kecuali yang ikhlas”

Amalan tanpa niat adalah kebodohan. Niat tanpa ikhlas adalah riyak dan sia-sia. Allah Subhanahuwata’ala berfirman tentang amal yang dimaksudkan selain daripada-Nya akan menjadi sia-sia:
“Dan Kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu Kami jadikan amal itu sebagai debu berterbangan”
(Al-Furqan:23)

Ada pendapat mengatakan bahawa ilmu laksana benih, amal laksana tanaman dan airnya adalah ikhlas. Kerja yang tidak disertai ikhlas, ibarat gambar yang mati dan tubuh tanpa jiwa. Allah Subhanahuwata’ala melihat hakikat amal yang ikhlas, bukan rupa dan bentuknya semata-mata. Dia menolak pelakunya yang tertipu dengan amalnya.

Dalam hadis sahih riwayat Abu Hurairah, daripada Nabi Sallallahu’alaihiwasallam, baginda bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad dan rupa kamu, tetapi Dia melihat kepada hati kamu.”
(Riwayat Muslim)

Allah berfirman tentang orang-orang berkorban yang menyembelih haiwan yang bermaksud:
“Daging-daging dan darah itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keredhaan) Allah, tetapi taqwa daripada kamulah yang dapat mencapai keredhaan-Nya”
(al-Hajj:37)

Secara ringkasnya dapat disimpulkan bahawa ikhlas sangat penting kerana ianya adalah:

Asas iman dan Islam.
Garis pemisah sama ada amalan atau kera-kerja diterima atau ditolak oleh Allah Subhanahuwata’ala. Kerja yang diterima oleh Allah Subhanahuwata’ala mempunyai dua rukun iaitu:
a. Ikhlas atau niat yang betul.
b. Cara-cara beramal yang bertepatan dengan sunnah atau syara’.

Contoh-contoh amalan atau kerja yang bercampur dan tidak ikhlas semata-mata kerana dan kepada Allah Subhanahuwata’ala:

Menuntut ilmu dengan tujuan meningkatkan profesionalisma atau kerjaya atau dipandang mulia oleh masyarakat.
Mengajar atau berbincang-bincang tentang ilmu pengetahuan dengan tujuan mendapat penghormatan dari kalangan ilmuan, mempertajamkan pemikiran, kepetahan berbicara atau melepaskan diri daripada kesunyian.
Menziarahi pesakit dengan tujuan agar ia sendiri diziarahi jika ia sakit nanti.
Melakukan kebaikan dengan tujuan supaya ia dikenali sebagai orang baik, berhati mulia, disegani dan dihormati.
 

Kesimpulan 
Allah Subhanahuwata’ala tidak menerima amal tanpa keikhlasan sebagaimana yang dikatakan oleh Sulaiman ‘Alaihissalam dalam al-Quran yang bermaksud:
“Ya Rab-ku, berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua ibu bapaku dan untuk mengerjakan amal salih yang Engkau redhai, dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang salih”
(An-Naml:19)

Allah Subhanahuwata’ala meredhai amalan yang baik jika disertai dengan keikhlasan, terlepas daripada syirik, sama ada kecil mahu pun besar, sama ada kelihatan mahu pun tersembunyi. Firman-Nya yang bermaksud:
“Barangsiapa mengharapkan perjumpaan dengan Rab-nya, maka hendaklah dia mengerjakan amal salih dan janganlah dia menyekutukan seorang pun dalam beribadah kepada Rab-nya.”
(Al-Kahfi:110)

Keikhlasan tidak akan sempurna kecuali dengan niat yang tulus semata-mata kerana Allah Subhanahuwata’ala dan terlepas daripada kecenderungan individu atau duniawi. Dalam erti kata lain manusia mestilah bergantung kepada Rab-nya. Hanya dengan cara itu Allah Subhanahuwata’ala akan memberinya kekuatan sebagai ganti kelemahan, keamanan sebagai ganti ketakutan dan kecukupan sebagai ganti kemiskinan.

Hanya keikhlasan dapat membantu manusia mengawal diri dan syahwat (atau keinginan) yang tersembunyi, kerana sesungguhnya keinginan yang tersembunyi itu lebih merbahaya daripada apa-apa yang kelihatan. Hendaklah setiap muslim melakukan sesuatu perkara tulus ikhlas kerana Allah Subhanahuwata’ala. Semua yang ada pada dirinya hanya untuk Allah Subhanahuwata’ala. Firman-Nya yang bermaksud:
“Dan, barangsiapa menyerahkan diri kepada Allah, sedang dia adalah orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang pada tali yang kukuh. Dan hanya kepada Allahlah kesudahan segala sesuatu.”
(Luqman:22)

Tulisan:
Hj Muhammad Ghani Salleh
Setiausaha Agung HALUAN Pusat.

Dengan merujuk kepada kitab Dr Yusuf Al-Qaradhawy, Niat dan Ikhlas, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta (1999.)

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates | Sponsored by Application Monitoring