Friday, December 17, 2010

Solat adalah mikraj seorang mukmin

Hikmah utama daripada peristiwa Israk dan Mikraj Nabi Muhammad saw. Dan yang   mana  ianya menjadi titah perintah Allah swt. Aaalah fardu solat lima waktu. 

Solat dan tafakur,  yakni berhenti sejenak ditengah-tengah  pelbagai kesibukan  duniawi  seharian dengan melakukan doa dan zikir, ianya adalah saat-saat  dimana kita meneropong hati kita sendiri, saat-saat dimana kita menilai ( bermuhasabah ) diri kita sendiri dan amal perbuatan kita .

Adalah kita sebagai muslim diperintahkan oleh Allah swt. untuk melaksanakan solat lima waktu setiap hari dan malamnya. Solat yang berfungsi  sebagai tanda-tanda  bukti  pengabdian seorang insan  kepada Khalik-nya  yang telah menciptakan-nya , juga ianya sebagai persembahan  kesyukuran di atas segala  nikmat yang telah dikaruniakan-Nya  dalam mengharungi kehidupan di alam maya ini.

Disamping itu pula, solat adalah sebagai usaha kita untuk mengadakan penilaian  ke atas segala amal perbuatan yang kita lakukan pada hari tersebut, di mana kita langsung bermunajat  serta bertawajuh (  menghadapkan muka )  kepada Allah swt. Dan mengadakan dialog sambil menyampaikn segala macam bentuk harapan serta keluh kesah kita di atas kelemahan dan kekurangan kita dengan memohon  petunjuk bimbingan-Nya  serta dorongan  semangat-Nya  ke arah menjalankan tugas-tugas kewajipan kita seharian dengan sebaik-baiknya.

Pada  tiap kali kita melaksanakan solat, kita ulangi serta perbaharui tekad serta janji kita kepada Allah swt. Dengan ucapan yang mafhumnya : “ Hanya kepada-Mu lah ya Allah kami mengabdikan diri kami dan hanya kepada-Mu lah kami memohon pertolongan . Tunjukkan kami ke jalan yang lurus, ialah  jalan mereka yang mendapatkan karunia kenikmatan dari-Mu ya Allah, bukannya jalan orang-orang yang Engkau murkai “. ( QS al-Fatihah ayat 5-7 ).
Nabi S.A.W Bersabda bahawa solat itu adalah  mi’rajnya orang mukmin, naik tangga dan berhubungan secara vertikal dengan Tuhan Yang Maha Esa ( Allah S.W.T).   
Wallahu A’lam.

http://www.hikmah.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=72:solat-adalah-mikraj-seorang-mukmin&catid=42:tafsir&Itemid=70

No comments:

 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates | Sponsored by Application Monitoring