Tuesday, September 29, 2009

More about: Rabiatul Adawiyyah

* I find her story of Mahabbatullah is just too great, interesting, inspiring & enchanting, promise will dig about other Islam famous figures in my future entries ;) Though i'll never reach her level of Mahabbatullah myself, :P but i truly admire her love for Allah!. Dear readers, please don't get bored with my long entries. haha..and please read to the bottom, yaa ;)

Rabi’ah binti Ismail al-Adawiyah tergolong wanita sufi yang terkenal dalam sejarah Islam. Dia dilahirkan sekitar awal kurun kedua Hijrah berhampiran kota Basrah di Iraq. Dia lahir dalam sebuah keluarga yang miskin dari segi kebendaan namun kaya dengan peribadatan kepada Allah. Ayahnya pula hanya bekerja mengangkut penumpang menyeberangi Sungai Dijlah dengan menggunakan sampan.Pada akhir kurun pertama Hijrah, keadaan hidup masyarakat Islam dalam pemerintahan Bani Umaiyah yang sebelumnya terkenal dengan ketaqwaan telah mulai berubah. Pergaulan semakin bebas dan orang ramai berlumba-lumba mencari kekayaan. Justeru itu kejahatan dan maksiat tersebar luas. Pekerjaan menyanyi, menari dan berhibur semakin diagung-agungkan. Maka ketajaman iman mulai tumpul dan zaman hidup wara’ serta zuhud hampir lenyap sama sekali. Namun begitu, Allah telah memelihara sebilangan kaum Muslimin agar tidak terjerumus ke dalam fitnah tersebut. Pada masa itulah muncul satu gerakan baru yang dinamakan Tasawuf Islami yang dipimpin oleh Hasan al-Bashri. Pengikutnya terdiri daripada lelaki dan wanita. Merekamenghabiskan masa dan tenaga untuk mendidik jiwa dan rohani mengatasi segala tuntutan hawa nafu demi mendekatkan diri kepada Allah sebagai hamba yang benar-benar taat. Bapa Rabi’ah merupakan hamba yang sangat bertaqwa, tersingkir daripada kemewahan dunia dan tidak pernah letih bersyukur kepada Allah. Dia mendidik anak perempuannya menjadi muslimah yang berjiwa bersih. Pendidikan yang diberikannya bersumberkan al-Quran semata-mata. Natijahnya Rabi’ah sendiri begitu gemar membaca dan menghayati isi al-Quran sehigga berjaya menghafal kandungan al-Quran. Sejak kecil lagi Rabi’ah sememangnya berjiwa halus, mempunyai keyakinan yang tinggi serta keimanan yang mendalam. Menjelang kedewasaannya, kehidupannya menjadi serba sempit. Keadaan itu semakin buruk setelah beliau ditinggalkan ayah dan ibunya. Rabi’ah juga tidak terkecuali daripada ujian yang bertujuan membuktikan keteguhan iman. Ada riwayat yang mengatakan beliau telah terjebak dalam kancah maksiat. Namun dengan limpah hidayah Allah, dengan asas keimanan yang belum padam di hatinya, dia dipermudahkan oleh Allah untuk kembali bertaubat. Babak-babak taubat inilah yang mungkin dapat menyedar serta mendorong hati kita merasai cara yang sepatutnya seorang hamba brgantung harap kepada belas ihsan Tuhannya. Marilah kita teliti ucapan Rabi’ah sewaktu kesunyian di ketenangan malam ketika bermunajat kepada Allah:

“Ya Allah, ya Tuhanku. Aku berlindung diri kepada Engkau daripada segala yang ada yang boleh memesongkan diri daripada-Mu, daripada segala pendinding yang boleh mendinding antara aku dengan Engkau! “Tuhanku! bintang-bintang telah menjelma indah, mata telah tidur nyenyak, semua pemilik telah menutup pintunya dan inilah dudukku di hadapan- Mu. “Tuhanku! Tiada kudengar suara binatang yang mengaum, tiada desiran pohon yang bergeser, tiada desiran air yang mengalir, tiada siulan burung yang menyanyi, tiada nikmatnya teduhan yang melindungi, tiada tiupan angin yang nyaman, tiada dentuman guruh yang menakutkan melainkan aku dapati semua itu menjadi bukti keEsaan-Mu dan menunjukkan tiada sesuatu yang menyamai-Mu."

Sekelian manusia telah tidur dan semua orang telah lalai dengan asyik maksyuknya. Yang tinggal hanya Rabi’ah yang banyak kesalahan di hadapan- Mu. Maka moga-moga Engkau berikan suatu pandangan kepadanya yang akan menahannya daripada tidur supaya dia dapat berkhidmatkepada-Mu.”

Rabi’ah juga pernah meraung memohon belas ihsan Allah SWT:

“Tuhanku! Engkau akan mendekatkan orang yang dekat di dalam kesunyian kepada keagungan-Mu. Semua ikan di laut bertasbih di dalam lautan yang mendalam dan kerana kebesaran kesucian-Mu, ombak di laut bertepukan. Engkaulah Tuhan yang sujud kepada-Nya malam yang gelap, siang yang terang, falak yang bulat, bulan yang menerangi,bintang yang berkerdipan dan setiap sesuatu di sisi-Mu dengan takdir sebab Engkaulah Tuhan Yang Maha Tinggi lagi Maha Perkasa.”

Setiap malam begitulah keadaan Rabi’ah. Apabila fajar menyinsing, Rabi’ah terus juga bermunajat dengan ungkapan seperti:

“Wahai Tuhanku! Malam yang akan pergi dan siang pula akan mengganti. Wahai malangnya diri! Apakah Engkau akan menerima malamku ini supaya aku berasa bahagia ataupun Engkau akan menolaknya maka aku diberikan takziah? Demi kemuliaan-Mu, jadikanlah caraku ini kekal selama Engkau menghidupkan aku dan bantulah aku di atasnya. Demi kemuliaan-Mu, jika Engkau menghalauku daripada pintu-Mu itu, nescaya aku akan tetap tidak bergerak juga dari situ disebabkan hatiku sangat cinta kepada-Mu.”

Seperkara menarik tentang diri Rabi’ah ialah dia menolak lamaran untuk berkahwin dengan alasan:

“Perkahwinan itu memang perlu bagi sesiapa yang mempunyai pilihan. Adapun aku tiada mempunyai pilihan untuk diriku. Aku adalah milik Tuhanku dan di bawah perintah-Nya. Aku tidak mempunyai apa-apa pun.”

Rabi’ah seolah-olah tidak mengenali yang lain daripada Allah. Oleh itu dia terus-menerus mencintai Allah semata-mata. Dia tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk mencapai keredaan Allah. Rabi’ah telah mempertalikan akalnya, pemikirannya dan perasaannya hanya kepada akhirat semata-mata. Dia sentiasa meletakkan kain kapannya di hadapannya dan sentiasa membelek-beleknya setiap hari. Selama 30 tahun dia terus-menerus mengulangi kata-kata ini dalam sembahyangnya:

“Ya Tuhanku! Tenggelamkanlah aku di dalam kecintaan-Mu supaya tiada suatupun yang dapat memalingkan aku daripada-Mu.”

Antara syairnya yang masyhur berbunyi:

"Kekasihku tiada menyamai kekasih lain biar bagaimanapun, Tiada selain Dia di dalam hatiku mempunyai tempat manapun, Kekasihku ghaib daripada penglihatanku dan peribadiku sekalipun, Akan tetapi Dia tidak pernah ghaib di dalam hatiku walau sedetik pun.”

Rabi’ah telah membentuk satu cara yang luar biasa di dalam mencintai Allah. Dia menjadikan kecintaan pada Ilahi itu sebagai satu cara untuk membersihkan hati dan jiwa. Dia memulakan fahaman sufinya dengan menanamkan rasa takut kepada kemurkaan Allah seperti yang pernahdiluahkannya:

“Wahai Tuhanku! Apakah Engkau akan membakar dengan api hati yang mencintai-Mu dan lisan yang menyebut-Mu dan hamba yang takut kepada-Mu?”

Kecintaan Rabi’ah kepada Allah berjaya melewati pengharapan untuk beroleh syurga Allah semata-mata.

“Jika aku menyembah-Mu kerana takut daripada api neraka-Mu maka bakarlah aku di dalamnya! Dan jika aku menyembah-Mu kerana tamak kepada syurga-Mu maka haramkanlah aku daripadanya! Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu maka berikanlah aku balasan yang besar, berilah aku melihat wajah-Mu yang Maha Besar dan Maha Mulia itu.”

Begitulah keadaan kehidupan Rabi’ah yang ditakdirkan Allah untuk diuji dengan keimanan serta kecintaan kepada-Nya. Rabi’ah meninggal dunia pada 135 Hijrah iaitu ketika usianya menjangkau 80 tahun. Moga-moga Allah meredainya, amin! Sekarang mari kita tinjau diri sendiri pula. Adakah kita menyedari satu hakikat yang disebut oleh Allah di dalam Surah Ali Imran, ayat 142 yang bermaksud:

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum nyata bagi Allah orang yang berjihad di antaramu dan belum nyata orang yang sabar.”

Bagaimana perasaan kita apabila insan yang kita kasihi menyinggung perasaan kita? Adakah kita terus berkecil hati dan meletakkan kesalahan kepada insan berkenaan? Tidak terlintaskah untuk merasakan di dalam hati seumpama ini:

“Ya Allah! Ampunilah aku. Sesungguhnya hanya Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Hanya kasih-Mu yang abadi dan hanya hidup di sisi-Mu sahaja yang berkekalan.Selamatkanlah aku daripada tipu daya yang mengasyikkan.”

Sesungguhnya apa juga lintasan hati dan luahan rasa yang tercetus daripada kita bergantung kepada cara hati kita berhubung dengan Allah. Semakin kita kenali keluhuran cinta kepada Allah, maka bertambah erat pergantungan hati kita kepada Allah serta melahirkan keyakinan cinta dan kasih yang sentiasa subur.Lanjutan itu jiwa kita tidak mudah berasa kecewa dengan gelagat sesama insan yang pelbagai ragam. Keadaan begini sebenarnya terlebih dahulu perlu dipupuk dengan melihat serta merenungi alam yang terbentang luas ini sebagai anugerah besar daripada Allah untuk maslahat kehidupanmanusia. Kemudian cubalah hitung betapa banyaknya nikmat Allah kepada kita. Dengan itu kita akan sedar bahawa kita sebenarnya hanya bergantung kepada Allah. Bermula dari sini kita akan mampu membina perasaan cinta terhadap Allah yang kemudian mesti diperkukuhkan dengan mencintai titahperintah Allah. Mudah-mudahan nanti kita juga akan menjadi perindu cinta Allah yang kekal.

Ya Allah...bantulah aku agar sentiasa mengingatinmu..Dekatkanlah aku kepada apa-apa yang boleh mendekatkan aku kepada-Mu..dan jauhkanlah aku dari segala apa-apa yang boleh menjauhkan aku daripada kasih sayang dan rahmat-Mu..Amin

Source: http://faridatul-iman.blogspot.com/2008/10/rabiah-binti-ismail-al-adawiyah.html

* According to a study by Che Zarrina Sa’ari, PhD, Profesor Madya di Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya:

Ada pendapat yang mengatakan Rabi`ah selepas dibebaskan berkecimpung dalam bidang muzik sebagai peniup seruling, tetapi kemudiannya beliau bertaubat dan beruzlah serta melakukan amal ibadat semata-mata. Badawi telah menerima pandangan ini serta membuat andaian-andaian sendiri tentang kehidupan Rabi’ah pada masa tersebut. Rabi`ah dikatakan tertarik kepada kehidupan dunia sehingga leka sebagai penyanyi dan terjerumus ke lembah shahwat, tetapi akhirnya bertaubat yang mana taubat ini sebagai bukti keterlanjuran beliau. (‘Abd al-Rahman Badawi (1978), op. cit., h. 20-21). Namun Surur menolak pandangan tersebut dengan alasan bahawa berasaskan hakikat sejarah hidupnya sejak dari kecil lagi, Rabi`ah telah menunjukkan kewarakannya luar biasa, menyerahkan seluruh hidupnya kepada Allah Ta’ala, tidak pernah mengangkat mukanya ke langit kerana malu kepada Allah, tenggelam dalam sembahyang sepanjang malam dan berpuasa disiang hari serta sabar dalam menanggung kesusahan dan penderitaan semata-mata mengharapkan keredaan Allah. Oleh itu adalah tidak munasabah Rabi`ah boleh melupakan nikmat Allah dengan mensia-siakan kebebasan yang diberikan Allah dengan melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan suruhan Allah.

Source: Che Zarrina Sa'ari, . (2007) Tokoh Sufi Wanita Rabi`ah al-`Adawiyyah: Motivator Ke Arah Hidup Lebih Bermakna. Jurnal Usuluddin, 25 . pp. 29-43. ISSN 1394-3923 (A journal found at: http://myais.fsktm.um.edu.my/7096/)

* i say : and, about the claims that Rabiah once “slipped” from the straight path, my opinion would be : Rabiah is not Ma’sum (terpelihara dari dosa seperti nabi-nabi),anyway.. But, whatever the truth is, Wallahua’lam..

:)

Sunday, September 27, 2009

A must-read story: Kisah perempuan miskin, lembu tua dan Gaza

A must-read story - that makes me want to cry! :P

(Kisah ini telah disusun semula daripada cerita Dato' Haron Din kepada Harakahdaily melalui kisah benar yang dipaparkan di sebuah majalah Arab)

Lokasi kisah benar ini berlaku di salah sebuah daerah di Yaman dan ianya terjadi dalam bulan Januari lalu

Kisah penderitaan dan keperitan yang dilalui oleh penduduk Gaza tersebar ke seantero dunia. Semua marah, benci, kesumat dan mendidih pedih. Lebih banyak yang terasa sayu dan terharu apabila kanak-kanak kecil nan comel menjadi korban muntahan peluru dan darah membasah bumi tanpa henti.

Tragedi dasyhat ini juga sampai juga ke pengetahuan seorang perempuan tua yang hidup miskin di salah sebuah kampung di Yaman. Sama seperti orang lain, dia juga turut sedih dan pilu sehingga berjurai air mata.

Lantas suatu hari, dia berazam sedaya upaya untuk cuba membantu sekadar mampu. Kebetulan , 'harta' yang dia ada hanyalah seekor lembu tua, terlalu uzur, kurus dan sudah tidak bermaya.

Dengan semangat tinggi dan perasaan simpati amat sangat, dia berhajat menyedekahkan lembunya

itu kepada penduduk Gaza lalu berjalan kaki dari rumah pergi ke salah sebuah masjid di Yaman sambil memegang lembu tunggal kesayangannya itu.

Kebetulan hari itu Jumaat dan para jemaah sudah mengerumuni pekarangan masjid untuk melaksanakan ibadat tersebut.

Ketika itu, betapa ramai yang memerhati dan menyorot mata melihat gelagat perempuan tua nan miskin dengan lembunya yang berada di sisi luar masjid. Ada yang mengangguk, ada yang menggeleng kepala. Tanpa kecuali ada juga yang tersenyum sinis malah terpinga-pinga melihat perempuan miskin itu setia berdiri di sisi lembunya.

Masa berlalu, jemaah masjid walaupun khusyuk mendengar khutbah imam namun sesekali memerhati dua mahkhluk tuhan itu. Perempuan dan lembu itu masih di situ tanpa ada cebis rasa malu atau segan diraut wajah.

Setelah imam turun dari mimbar, solat Jumaat kemudiaannya dilakukan, biar dibakar terik mentari dan peluh menitis dan memercik di muka, perempuan dan lembu tua itu masih lagi di situ.

Sebaik selesai sahaja semua jemaah solat dan berdoa, tiba-tiba perempuan itu dengan tergesa-gesa mengheret lembu itu betul-betul di depan pintu masjid sambil menanti dengan penuh sabar tanpa mempedulikan jemaah yang keluar. Ramai juga yang tidak berganjak dan perasaan ingin tahu, apa bakal dilakukan oleh perempuan tua itu.

Tatkala keluar imam masjid, perempuan tua itu bingkas berkata :" Wahai imam, aku telah mendengar kisah sedih penduduk di Gaza. Aku seorang yang miskin tetapi aku bersimpati dan ingin membantu. Sudilah kau terima satu-satunya lembu yang aku ada untuk dibawa ke Gaza, beri kepada penduduk di sana."

Gamam seketika. Imam kaget dengan permintaan perempuan itu namun keberatan untuk menerima. Ya, bagaimana nak membawa lembu tua itu ke Gaza, soal imam itu. Keliling-kelalang para jemaah mula bercakap-cakap. Ada yang mengatakan tindakan itu tidak munasabah apatah lagi lembu itu sudah tua dan seolah-olah tiada harga.

"Tolonglah..bawalah lembu ini ke Gaza. Inilah saja yang aku ada. Aku ingin benar membantu mereka," ulang perempuan yang tidak dikenali itu. Imam tadi masih keberatan.Masing-masing jemaah berkata-kata dan berbisik antara satu sama lain. Semua tertumpu kepada perempuan dan lembu tuanya itu.

Mata perempuan tua yang miskin itu sudah mula berkaca dan berair namun tetap tidak berganjak dan terus merenung ke arah imam tersebut. Sunyi seketika suasana.

Tiba-tiba muncul seorang jemaah lalu bersuara mencetuskan idea:" Tak mengapalah, biar aku beli lembu perempuan ini dengan harga 10,000 riyal dan bawa wang itu kemudian sedekahkanlah kepada penduduk di Gaza.

Imam kemudiannya nampak setuju. Perempuan miskin yang sugul itu kemudian mengesat-ngesat air matanya yang sudah tumpah. Dia membisu namun seperti akur dengan pendapat jemaah itu.

Tiba-tiba bangkit pula seorang anak muda, memberi pandangan yang jauh lebih hebat lagi:"Apa kata kita rama-ramai buat tawaran tertinggi sambil bersedekah untuk beli lembu ini dan duit itu nanti diserahkan ke Gaza?"

Perempuan itu terkejut, termasuk imam itu juga. Rupa-rupanya cetusan anak muda ini diterima ramai. Kemudian dalam beberapa minit bidaan itu pun bermula dan ramai kalangan jemaah berebut-rebut menyedekahkan wang mereka untuk dikumpulkan.

Ada yang membida bermula dari 10,000 ke 30,000 riyal dan berlanjutan untuk seketika. Suasana pekarangan masjid di Yaman itu menjadi riuh, apabila jemaah membida 'bertubi-tubi' sambil bersedekah.

Akhirnya lembu tua, kurus dan tidak bermaya milik perempuan tua miskin itu dibeli dengan harga 500,000 riyal (sekitar RM500,000.00)!

Semua melalui bidaan para jemaah dan orang ramai yang simpati dengan penduduk Gaza termasuk niat suci perempuan miskin itu. Paling manis, setelah wang itu diserahkan kepada imam masjid itu, semua sepakat membuat keputusan sambil salah seorang jemaah bersuara kepada perempuan tua itu.

"Kami telah membida lembu kamu dan berjaya kumpulkan wang sejumlah 500,000 riyal untuk memiliki lembu itu.

"Akan tetapi kami telah sepakat, wang yang terkumpul tadi diserahkan kepada imam untuk disampaikan kepada penduduk Gaza dan lembu itu kami hadiahkan kembali kepada kamu," katanya sambil memerhatikan perempuan tua nan miskin itu kembali menitiskan air mata...gembira.

Tanpa diduga, Allah mentakdirkan segalanya, hajat perempuan miskin itu untuk membantu meringan beban penderitaan penduduk Palestin akhirnya tercapai dan dipermudahkan sehingga berjaya mengumpulkan wang yang banyak manakala dia masih lagi terus menyimpan satu-satunya 'harta' yang ada. Subhanallah.

Justeru, iktibarnya ialah segala niat murni yang baik sentiasa mendapat perhitungan dan ganjaran Allah apatah lagi ianya datang daripada hati kecil seorang yang miskin yang mahu membantu umat islam yang menderita akibat dizalimi rejim zionis israel biarpun diri serba payah dan serba kekurangan.- azm

source: http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=19468&Itemid=59

Perjalanan haji ibarat menuju ke syurga



Tajdid Iman:
Oleh Dr Juanda Jaya

IBADAT haji adalah wadah untuk Muslim memohon keampunan kerana kesalahan lalu dan meminta dimakbulkan hajat.

Jemaah perlu pastikan niat ikhlas, sihat serta rela belanjakan harta untuk jadi tetamu di Tanah Suci. SESIAPAPUN boleh berkata bahawa mereka sudah mengunjungi suatu tempat paling cantik di dunia, namun cantik pada mata, belum tentu hati setuju. Jika hati akur pada pandangan mata sehingga boleh menggetarkan sukma paling halus barulah boleh dikatakan tempat itu memang membawa kedamaian.

Seperti ketika memandang Kaabah al-Musyarrafah yang berdiri dengan mesranya, seolah ia memanggil tetamu Allah SWT dengan panggilan dari syurga. Maka hati yang datang dengan susah payah itu berusaha masuk ke pintu rahmat-Nya. Tenggelam dalam suasana syurga dijanjikan, gambaran kenikmatan syurga itu boleh dirasai dengan cara menyerahkan hati di bawah naungan Kaabah.

Bukankah Baginda SAW mengungkapkan keindahan syurga dalam perjalanan haji melalui sabda yang bermaksud:
“Haji mabrur itu tiada lain ganjarannya kecuali syurga.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Syurga di akhirat yang belum pernah dirasai tetapi di dunia seolah-olah sudah merasai nikmatnya iaitu saat memandang Kaabah dalam kekhusyukan ibadah.
Aneh dan menakjubkan! Orang yang mampu tetapi belum bersedia menyerahkan hatinya kepada Baitullah. Mungkin mereka takut sebab pernah mendengar ancaman daripada sesetengah orang bahawa siapa yang melakukan kejahatan akan dibalas tuntas di Tanah Haram.
Padahal, tidak ada satu pun dalil daripada nas al-Quran mahupun hadis Rasulullah SAW yang membenarkan cerita karut itu. Kita mungkin pernah membaca pengalaman jemaah haji yang serba pelik dan ditokok tambah dengan pembohongan serta kepalsuan sehingga ada yang memberi gambaran menakutkan mengenai kembara cinta di kaki Kaabah.
Padahal Allah SWT tidak akan pernah mengurangi setitis pun rahmat-Nya kepada orang yang menyerahkan hatinya untuk Allah SWT. Mereka yang datang sebagai tetamu Allah SWT ini bahkan dijanjikan keampunan dan di makbulkan setiap permintaan.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Jemaah haji dan umrah adalah tetamu Allah, jika mereka meminta daripada-Nya, Dia akan memakbulkannya. Dan jika mereka meminta ampunan-Nya, Dia akan mengampunkan mereka.” (Hadis riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah)
Untuk mendapatkan syurga, ampunan dan dimakbulkan doa, diperlukan persediaan rapi, pengorbanan yang tidak sedikit dan keberanian menghadapi risiko tidak diduga kerana haji adalah ibadah paling besar selepas beriman kepada Allah SWT dan Rasul-Nya.

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: Nabi SAW ditanya:
“Apakah amalan yang paling afdal? Baginda bersabda: Beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Baginda ditanya lagi: Kemudian apa lagi? Sabda baginda SAW: Haji yang mabrur.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Persediaan yang dilakukan mestilah lebih hebat daripada persediaan menghadap seorang raja yang berkuasa. Masuk ke dalam istana mesti membawa imej bersih dan kedudukan terpuji di mata manusia sehingga dia layak dipanggil sebagai tetamu diraja.

Untuk memastikan diri kita layak dipanggil sebagai tetamu Yang Maha Agung, seharusnya disediakan bekalan menuju ke istana cinta-Nya di Tanah Haram iaitu:

Persediaan ruhiyah.
Langkah pertama wajib dilakukan setiap orang yang berhajat mengerjakan haji ialah mengikhlaskan niat kerana Allah SWT. Sesungguhnya ikhlas itu menjadi rahsia antara Allah SWT dan hamba-Nya, sehingga malaikat pun tidak mampu membuka hijab rahsia itu.
Mereka tidak dapat mengetahui niat manusia walaupun mereka menuliskan apa saja yang dikerjakannya. Ikhlas juga menjadi musuh terhebat bagi tentera syaitan sehingga mereka tidak mampu menceroboh hati manusia yang menyimpan keikhlasan kepada Allah SWT.
Seperti jaminan Allah SWT dalam Al-Quran yang bermaksud:
“Iblis berkata: Wahai Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan. Allah berfirman: Sesungguhnya kamu termasuk orang yang diberi tangguh sampai kepada hari yang sudah ditentukan waktunya (hari kiamat). Iblis menjawab: Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-Mu yang ikhlas di antara mereka.” (Surah Shaad, ayat 79-83)
Niat ibadah haji dimulakan dengan kesungguhan membaca kalimah talbiyah. Talbiyah mengandungi janji seorang hamba kepada Allah SWT. Janji untuk mengikhlaskan ibadahnya dengan laungan yang mengalir dari hati yang suci:
“Hamba-Mu datang menyahut panggilan-Mu Ya Allah, tiada sekutu bagi-Mu. Semua kenikmatan aku tinggalkan, duniaku, tanah airku, harta, istana, ayah dan bondaku, pangkat dan jawatanku, aku memilih menyahut seruan-Mu Ya Allah! Tiada sekutu bagi-Mu!”

Semua kenikmatan tidak lagi menyilaukan mata, mempengaruhi hati dan perasaan, melainkan keinginan seorang hamba yang mahu Tuhan menerimanya sebagai tetamu dirahmati. Untuk memperoleh hati yang ikhlas mestilah melalui jalan pencarian ilmu.
Imam Al-Ghazali pernah berkata: “Semua manusia celaka melainkan orang yang berilmu dan semua yang berilmu itu celaka kecuali yang beramal dan semua yang beramal itu celaka melainkan yang ikhlas. Dan orang yang ikhlas sentiasa terdedah bahaya yang besar.”

Bagaimana mungkin mendapat haji mabrur tanpa ilmu dan keikhlasan, hanya membawa bekalan harta untuk percutian atau untuk mencari gelaran panggilan haji atau hajah. Alangkah terkejutnya orang yang tidak berilmu apabila melihat dugaan mencabar di Tanah Haram sehingga hatinya memberontak menuntut kesenangan yang biasa dirasai ketika di tanah air sendiri.
Di manakah adab sebagai tetamu?
Jika lidah tidak bersyukur dan reda menerima ujian ketika berada di rumah Allah SWT, jika hati mengeluh atas layanan Allah SWT kepadanya? Sesungguhnya keindahan ibadah haji itu tergambar dengan perhiasan hati berkilauan.

Dimulakan dengan ikhlas, tawakal, syukur, reda, sabar, warak, zuhud, tafakur, muhasabah dan mahabbah akhirnya bermuara di telaga takwa seperti firman-Nya yang bermaksud:

“(Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi, barang siapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu akan mengerjakan haji, maka tidak boleh rafats (mengeluarkan perkataan yang menimbulkan berahi yang tidak senonoh atau bersetubuh) berbuat fasik dan berbantah-bantahan ketika mengerjakan haji dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya. Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa dan bertakwalah kepada-Ku wahai orang yang berakal.” (Surah al-Baqarah, ayat 197)

Jasadiyah.
Bekalan pertama sudah disediakan dengan sempurna dan yang tidak kalah pentingnya juga ialah bekalan jasadiyah, tubuh badan yang sihat. Perjalanan yang jauh, tempat tinggal dan keperluan asas kurang selesa, makan minum ala kadar, rehat tidak cukup dan gangguan semasa perjalanan sedikit sebanyak mempengaruhi tahap kesihatan tetamu Allah SWT.

Hakikat itu mesti dihadapi dengan kekuatan jasmani dan penjagaan kesihatan yang rapi sebelum berangkat, ketika di Tanah Suci dan perjalanan pulang kembali. Kadang-kadang ada yang merajuk tidak mahu makan, kesal dengan layanan petugas dan menuntut macam-macam untuk keselesaan. Apakan daya manusia hanya mampu mentadbir namun Allah SWT yang mentakdir.
Maaliyah Perbelanjaan untuk mengerjakan haji tidaklah sedikit, jika seseorang memilih untuk melaburkannya, mungkin ia akan mendapat banyak keuntungan dan terus menerus menunda keberangkatannya. Hanya orang yang dipilih Allah SWT mahu menyerahkan hartanya di jalan Allah SWT.
Ia beranggapan harta itu milik Allah SWT, hak Allah SWT dan tidak ada sebab baginya untuk menyimpan, menghitung dan melonggoknya tanpa memberi manfaat untuk agamanya. Sesungguhnya harta yang dikeluarkan untuk mengerjakan haji sama pahalanya dengan nafkah fisabilillah.

Sabda Baginda SAW yang bermaksud:
“Pengeluaran untuk melaksanakan haji sama seperti nafkah fi sabilillah (jihad atau usaha di jalan Allah), satu dirham dibalas dengan tujuh ratus kali ganda.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)
Ramai orang terikat dengan hartanya sehingga menampakkan sifat kedekut, takut hartanya berkurangan, menghitung setiap sen dikeluarkan dengan perasaan takut jatuh miskin.

Orang yang apabila menerima rezeki mengharap yang banyak tapi jika memberi amat sedikit. Perjalanan haji memaksa seseorang melepaskan rasa terikat kepada harta dan menyerahkan segala kepada Allah. Apabila ketiga-tiga bekalan itu mampu disiapkan maka kejarlah pahala ibadat dengan gembira dan nantikan suasana syurga dalam naungan Kaabah.
- Penulis ialah pendakwah dari Sarawak dan boleh dihubungi melalui Juanda@msu.edu.my

Makna Bacaan Dalam Solat: Doa Iftitah

Allah Maha Besar Dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi Dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit Dan bumi,
Dengan suasana lurus dan berserah diri ..
Dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku,
Hidupku,
Matiku
Adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.

Tidak Ada sekutu bagiNya
Dan kepadaku diperintahkan untuk tidak Menyekutukan bagiNya
Dan aku dari golongan orang Islam.

CARILAH KETENANGAN DI RUMAH ALLAH




Tidak ada tempat lebih baik di bumi ini selain rumah-rumah Allah yang dikenali sebagai masjid ataupun surau. Ini kerana di situlah terbit segala ketenangan yang diimpikan oleh segenap insan, iaitu insan yang berusaha membentuk dirinya menjadi hamba Allah yang terbaik sepanjang hidup dengan amalan-amalan yang bersifat peribadatan hanya kepada-Nya.


Tidak ada tempat di bumi ini yang mampu menjanjikan ketenangan dan kedamaian hidup, melainkan rumah Allah. Hal ini telah disebut menerusi hadis Nabi s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah maksudnya:
“Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah daripada rumah-rumahAllah (masjid/surau) , membaca kitab Allah (al-Quran) dan berdiskusimengenainya sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas merekaketenangan, mereka diselubungi dengan rahmat Allah, dikelilingi denganpara Malaikat (menulis segala kebaikan mereka) dan Allah akan sentiasamengingati mereka (kerana mereka juga mengingati-Nya) .”




Segala janji yang ditaburkan oleh baginda Rasulullah dalam hadis di atas, adalah janji yang akan ditunaikan sendiri oleh Allah SWT, iaitu agar umat Islam menjadi umat terbaik dengan mengecapi ketenangan, kedamaian hidup, rahmat Allah serta yang paling penting mereka diingati oleh Allah selaku Pencipta manusia.



Janji-janji tersebut diberikan apabila ada di kalangan insan Muslim yang memiliki ciri-ciri kebaikan seperti membaca dan mendiskusikan al-Quran, dalam erti kata mereka bersedia untuk mengkaji isi-isi kandungannya untuk dijadikan bahan rujukan, pegangan, kefahaman menuju jalan sempurna.


Justeru, Allah SWT menegaskan bahawa golongan Muslim yang sanggup memakmurkan rumah-Nya adalah terdiri daripada mereka yang benar-benar memiliki kualiti iman yang sempurna.

Hal ini ditegaskannya menerusi ayat 18 surah at-Taubah maksudnya:
“Bahawasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhiratserta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takutmelainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat Yang tersebut) makaadalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.”



Ayat di atas jelas menunjukkan bahawa keimanan yang kental, kepercayaan teguh berpegang kepada hari akhirat, melaksanakan tugas utama dengan bersolat, mengeluarkan zakat serta takut hanya kepada Allah dan tidak yang lain selain-Nya, adalah senjata utama bagi mengekalkan seseorang yang beriman itu menjadi pemakmur rumah Allah yang setia. Rasulullah s.a.w. menegaskan bahawa rumah Allah menjanjikan bukan sekadar ketenangan, malah beberapa nikmat lain sebagai dorongan berbuat kebaikan.



* dear readers, doakan saya dikurniakan kemurahan rezeki, kesihatan & kesempatan tetapi yang paling penting, Undangan dari-Nya utk menjadi tetamu di rumahNya yg utama bagi menunaikan rukun Islam ke-5, di waktu terdekat ini. Semoga saya diberi kesempatan menunaikan kesemua rukun Islam, sebelum dipanggil menghadapNya, dengan panggilan yang kekal abadi.. :) . Aminnnnnnnn.....

Friday, September 25, 2009

Tanda Munafiq: Mengingkari Taqdir Allah SWT

by Ust. YUSSAINE YAHYA

Imam Ath Thabrani rahimahulLah telah meriwayatkan sebuah hadis qudsi: “Barangsiapa yang tidak redha dengan ketentuan taqdirKu maka carilah tuhan selain Aku”.

Diantara perkara yang memerlukan ketundukan mutlak kepada Allah serta penyerahan diri yang sebulat-bulatnya ialah menerima taqdir dan segala ketentuan Allah SWT ke atas kita sebagai hambaNya. Selain dari hokum dan syariat, taqdir serta qadha’ qadar adalah antara perkara yang tiada campur tangan manusia sedikitpun.


Firman Allah SWT :
“Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).” Surah Al Qamar : 49
Dan firman Allah lagi :
“Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.” Ath Thalaaq : 3
Seorang mukmin senantiasa tunduk kepada ketentuan Allah. Baik buruk serta aqibah dari setiap perkara yang menimpa dirinya diserahkan sepenuhnya kepada ketentuan Allah SWT.


Antara perkara yang mendorong seseorang itu pasrah kepada ketentuan Allah ialah :
1. Ilmu yang menyuburkan keimanannya serta keyakinannya kepada setiap ketentuan Allah itu ada hikmah dan kebaikannya.

2. Kesedaran yang tinggi bahawa manusia sebagai hamba ciptaan Allah SWT sememangnya tiada kuasa dan kekuatan untuk menolak segala ketentuan dan kemahuan Allah SWT.

3. Meyakini bahawa jika diuji dengan musibah dan ujian yang tidak disukainya, maka itu semua adalah untuk membersihkan dirinya dari dosa yang lalu.

4. Kesabaran dan ketaatan dalam menerima ketentuan taqdir Allah akan menyebabkan kemuliaan dan darjatnya diangkat di sisi Allah SWT.

5. Besarnya pahala sabar dan pasrah kepada ketentuan Allah serta janji syurga dari Allah SWT.


BAGAIMANA PULA DENGAN MUNAFIQ?
Antara sifat kaum munafiq adalah ingkar serta enggan menerima dan tidak mahu tunduk kepada taqdir dan ketentuan Allah SWT. Ini adalah kerana kepalsuan iman mereka tidak akan menguatkan iman serta keyakinan hati mereka kepada Allah SWT. Sesuatu yang palsu tidak kuat dan tidak kukuh. Lama kelamaan warnanya akan luntur, lusuh dan akhirnya akan pecah dan rosak.
Sebenarnya rahsia nifaq dalam hati munafiq itu hanya menunggu masa untuk pecah dan rosak. Taqdir dan ketentuan Allah SWT lah yang akan mendedahkan kepalsuan serta memecahkan pekung di dada mereka.
Orang munafiq tidak mampu dan tidak tahan berdepan dengan ujian Allah. Mereka menganggap taqdir Allah hanya menyusahkan serta memberatkan serta memayahkan mereka. Sedang Mukmin dengan keteguhan iman, berdepan dengan taqdir Allah dengan redha serta sabar.


Semoga Allah mengurniakan kita hati yang tunduk, redha serta sabar dalam mendepani ujian serta taqdir Allah SWT.


Thursday, September 24, 2009

..


Ingatlah kepada Allah, nescaya Allah akan mengingatimu.
~ Dato' Dr Haron Din Al-Hafiz
(taken from his book: Ikhtiar Penyembuhan Penyakit dengan ayat-ayat dan doa-doa yang mustajab)

* tambahan: manusia akan berubah, menipu, menzalimi, hilang rasa, etc.. :P

Suara Spiritual, Suara Jiwa, Suara Hati

Asma’ul Husna adalah HANYA MILIK ALLAH yang ketinggiannya sama sekali tidak mampu disamakan dengan sifat-sifat manusia. Sifat-sifat manusia itu wujud kerana fitrah manusia yang berasa senang untuk dekat dengan sifat-sifat Allah.

Kita telah diajar sejak kecil untuk mengenal Allah SWT melalui nama-nama atau sifat-sifat Allah yang dikenali sebagai Asma’ul Husna iaitu 99 Sifat-sifat Allah SWT. Jika kita renungkan satu persatu sifat-sifat itu, kita sentiasa ingin rasa dekat dengan sifat-sifat itu.

Di dalam diri kita telah diberikan Allah rasa ingin dekat dengan sifat-sifat diriNya yang tertentu dan sesuai sekadar untuk hambaNya.

Kemurkaan Allah kepada Iblis apabila enggan tunduk kepada manusia adalah kerana Iblis tidak mahu mengakui sifat-sifat Allah yang telah Allah tanamkan ke dalam jiwa manusia rasa sifat-sifat Allah.

Kita semua memiliki rasa untuk mendekati sifat-sifat Allah (sifat-sifat tertentu) cukup dengan tahap kita sebagai hambaNya kerana sifat-sifat yang kita ada pasti tidak mampu menjangkaui tahap yang Allah miliki kerana Allah Maha dalam semua sifat-sifatNya. Allah mempunyai sifat mutlak dalam semua sifat yang dimilikiNya.

…Dan juga dalam dirimu sendiri, apakah kamu tidak memperhatikan? (Quran: Adz-Dzariyaat 51:2)

Di manusia, sifat-sifat ini letak dihati atau jiwa yang dikenal sebagai spritual. Kita menyukai sesuatu adalah kerana sifat bukan kerana jasad sesuatu itu. Sifat-sifat ini wujud pada setiap manusia.

Kalau kita fikirkan, mengapa kita begitu tenang apabila kita memperolehi sifat-sifat seperti kasih sayang, tenang, tenteram dan sebagainya. Mengapa kita sentiasa inginkan perasaan damai itu? Mengapa kita terasa tersentuh sehingga mampu menangis dan sayu apabila kita terasa sifat-sifat itu? Mengapa kita menganggumi seseorang yang mempunyai sifat-sifat itu?

SIAPAKAH YANG MENGAJAR KITA, BEGINI DAN BEGITU RASAYA JIKA MEMPUNYAI SIFAT-SIFAT ITU?

Apabila kita menganggumi seseorang, kita tidak menganggumi pada jasad orang itu. Kita menganggumi sifat-sifat yang ada pada diri orang itu. Apabila seseorang membuat kita sakit hati pasti kita tidak suka dengan sifatnya. Seseorang yang diketahui tidak jujur, pasti kita tidak menyukainya.

Dari mana sifat-sifat ini berasal? Apa jua jawapan saudara, yang pasti semua sifat-sifat ini sudah pasti ada Tuan Yang Memilikinya dan sentiasa memelihara semua sifat-sifat ini. Sifat-sifat ini telah wujud sejak manusia dijadikan. Ia merupakan satu tiupan Ilahi ke dalam Roh kita semasa kita berjanji dengan Allah sebelum Roh memasuki jasad.

Dan kita manusia sentiasa ingin rasa dekat dengan sifat-sifat ini.

Allah menjadikan manusia dan menanamkan rasa ke dalam jiwa manusia ini agar sentiasa ingin dekat dengan sifat-sifat ini. Apabila manusia dapat merasakannya, pasti manusia akan merasa kenikmatan kehidupan yang sebenar. Inilah kenikmatan berada dekat dengan Allah. Kebahagiaan, kedamaian, ketenangan dan sebagainya apabila jiwa dan hati ini berada sangat dekat dengan Allah.

Manusia sering mencari kebahagiaan, kedamaian dan ketenangan. Siapakah yang mempunyai sifat-sifat ini? Allah yang mempunyai sifat-sifat ini secara mutlak.

SEDAR ATAU TIDAK KITA SEMUA SEBENARNYA MENCARI ALLAH SETIAP HARI. MESTI PUN MANUSIA TIDAK MENGAKU ADANYA ALLAH NAMUN DIA TETAP MENCARI SIFAT-SIFAT ALLAH. WALAUPUN MANUSIA MELAKUKAN KEJAHATAN, TETAPI JAUH DI DALAM HATI TETAP ADA KEINGINAN KE ARAH KEBAIKAN.

Fenomena ini sebenarnya menunjukkan bahawa manusia ini telah ditanam dengan rasa inginkan sifat-sifat ini. Fenomena ini dikenali sebagai suara hati, suara jiwa atau suara spritual. Tidak kira muslim atau kafir, manusia tetap ingin rasa dekat dengan sifat Allah.

Inilah bukti bahawa Allah adalah pemilik diri kita. Apabila kita senang dengan sifat-sifat ketenangan, kebahagiaan, kemuliaan, keagungan, kebijaksanaan dan sebagainya sudah pasti diri kita dijadikan oleh Allah yang mempunyai sifat-sifat itu.

Seperti contoh, jika kita suka warna biru, pastinya kita akan menghiasi rumah kita dengan warna biru, warna kesukaan kita. Kita inginkan semua persekitaran kita sama dengan apa yang kita rasa, kita inginkan.

Saudara,

Walaupun manusia itu angkuh, ego, sombong, rasa diri hebat, rasa diri perkara, rasa besar diri dan sebagainya, dia tetap mencari sifat-sifat Allah.

BEZANYA KINI ADALAH SAMADA KITA MENYEDARINYA ATAU TIDAK. Jika kita menyedarinya, pasti kita tunduk dan patuh pada Allah. Pasti kita rasa bahawa diri ini hanyalah sebutir debu-debu berterbangan di alam Allah yang maha luas ini.

Saudara,

Dekatkanlah diri dengan Allah. Tekadkan hati dan jiwa ini dengan bulat dan kuat untuk dekat dengan Allah.

Rasakan getaran yang semakin kuat apabila kita semakin dekat dengan Allah. KOMUNIKASILAH SENTIASA DENGAN ALLAH. SENTIASA INGAT DAN SEBUT NAMA ALLAH.


Bacalah, Dengarlah Asma Ul' Husna dikala anda terasa kehilangan, kekosongan, kesedihan, kerinduan etc.. Sesungguhnya, Asma Ul' Husna (nama-nama Allah) sebenarnya adalah suatu yang melengkapkan jiwa manusia kerana fitrah jiwa manusia itu, sebenarnya..sedalamnya, sentiasa mencintai/merindui Penciptanya, yakni pemilik cinta dan diri ini - yang Awal & yang Akhir..
A proof that Asma Ul' Husna (the 99 beautiful names of Allah) has always been part of us since the beginning of time: (erm, sorry for the chubby-yet-cute palm :P)
from the Arabic numerals on our both palms, we'll have: 18 + 81 = 99.
*this proof was shown to me by an Ustaz in one of Surau An-Nur's Kuliah Maghrib.

Listen to Asma' Ul Husna.

:)

Ya Habibi... it's almost 7 pm! - and i have a date to attend! ;)
bye & Assalamualaikum, readers!

Tuesday, September 22, 2009

Khutbah Raya...


(khutbah ke-2)

Sidang Jamaah,

Setelah berakhirnya Ramadhan, pertahankanlah kejayaan perubahan diri yang telah dicapai.

Masjid jangan dibiar sepi. Solat-solat yang wajib lebih utama untuk dijamaahkan berbanding Tarawih. Puasa 6 hari di bulan Syawwal dan puasa-puasa sunat yang lain jangan dilupakan.

Anak-anak yatim jangan dibiarkan yatim 11 bulan.

Amal ibadah dan kebajikan mesti diteruskan.

Sesungguhnya, usia mati kita lebih lama daripada usia hidup. Bekerjalah semasa hidup untuk membolehkan kita berehat semasa mati. Janganlah banyak berehat semasa hidup hingga menyebabkan kita dikerjakan selama mati!

Daripada Abi ‘Umar (ada yang memanggilnya Abi ‘Amrah) bin ‘Abdillah radhiyallaahu ‘anhu beliau berkata: Aku berkata, “Wahai Utusan Allah, katakanlah buatku berkenaan Islam perkataan yang aku tidak lagi perlu bertanya kepada sesiapa selainmu.” Kata Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam, “KATAKANLAH AKU BERIMAN DENGAN ALLAH DAN KEMUDIAN BERISTIQAMAHLAH KAMU” [Hadith diriwayatkan oleh Muslim]

*bukankah kematian itu, mendekatkan kita kepada cinta sejati dan abadi? InsyaAllah.. :)

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurga Mu
Namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu

Ampunkan dosa ku terimalah taubat ku
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar

Ila hilas tu lilfirdausi ahla
Wala aqwa alnnaril jahim
Fahabblitau batau wafir zunubi
Fainnakarob firul zanbi azim

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmat Mu ampunkan daku Oh Tuhan ku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan

Kami takut kami harap kepada Mu
Suburkanlah cinta kami kepada Mu

Akulah hamba yang mengharap belas dari Mu ....
~ Raihan's I'tiraf.

:)

Me at my kampung, raya. Still standing strong, like always. Still following my sisters' car to here and there. Still fighting with them over ridiculous stuff, but we'll be ok the next minute. True that Allah's help will always come to you when you truly surrender everything to Him, the almighty.

Despite my friends' SMSes of stresses they experienced, myself keep on meeting people who really understands! From a very old makcik (whom i haven't seen for ages) I met at the mosque to my immediate family, everyone is just being - superbly supportive & understanding! ;)


Setiap hari kumohon
Agar Kau sentiasa
Memberiku ketenangan dalam hati... kekuatan
Menempuhi segala dugaan yang mencabar ini
Pasti punya ertinya
Kau beriku harapan
Menjawab segala persoalan
Hadapi semua dengan tenang

Dengan merasa kesyukuran
Ku doa Kau selalu
Mengawasai gerak-geriku
Berkatilah ku penuh rahmat dari Mu

Oh Tuhan terangkan hati dalam sanubariku
Untuk menempuhi segala hidup penuh cabaran ini
Oh Tuhan ku berserah segalanya kepadamu
Agar jiwaku tenang dengan bimbingan Mu selalu

Ada kalanya ku merasa hidup ini seperti kaca
Jikalau tidak bersabar
Hancur berderailah akhirnya
Tabahkanlah hatiku
Melalui semua itu...
Kuatkanlah
Cekalkanlah diriku

Oh Tuhan terangkan hati dalam sanubariku
Untuk menempuhi segala hidup penuh cabaran ini
Oh Tuhan ku berserah segalanya kepadamu
Agar jiwaku tenang dengan bimbingan Mu selalu

Curahkanlah nikmat Mu pada hidupku

Oh Tuhan terangkan hati dalam sanubariku
Untuk menempuhi segala hidup penuh cabaran ini
Oh Tuhan ku berserah segalanya kepadamu
Agar jiwaku tenang dengan bimbingan Mu selalu

* oopsiee, i know..quite an emotional entry. But just can't help it!
 


Design by: Blogger XML Skins | Distributed by: Blogger Templates | Sponsored by Application Monitoring